15 september 2010

ICT hulpmiddelen


Voor mijn opleiding bij Christelijke Hogeschool Windesheim moet ik een aantal opdrachten uitvoeren voor de module ENWI-ICT1. Het gaat om een eenvoudige Excel opgave en het maken van een fatsoenlijk ogend Word document met wat wiskundige formules er in.

Degene die mij een beetje kennen weten dat dàt er bij mij niet in gaat. Zodra er Micro$oft aan te pas komt is het per definite fout, ja, meneer van Hoesel is een echte (kritische) Apple aanhanger. Er komt géén Micro$oft op mijn computer - en ook geen Flash! Waarom zou ik? Er zijn voldoende alternatieven om uit te kiezen, onder andere iWork met prachtige paketten als Pages, Numbers en Keynote.

Ik vind het dan ook héél storend dat een opleidingsinstituut het digitale formaat voorschrijft waarin het gemaakt moet worden. Gaan ze ook voorschrijven of ik het met een Parker-pen schrijf of met een Waterman, links of rechts (on-)handing. Het gaat toch om het resultaat ?

Als het niet om het resultaat gaat, maar om vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van ICT-hulpmiddelen binnen het vak als docent-wiskunde, dan is ook dan nog de vraag of het per-sé op een Windhoos-bak moet... Lesmateriaal ontwikkelen doe ik veel liever, beter, sneller en creatiever op mijn iMac. En het argument dat de leerlingen op een PC werken en niet op een Mac is ook zeker niet steekhoudend.

Op steeds meer scholen duiken de iMac-jes op en als een school een pedagogisch/didactisch verantwoorde keuze maak omtrent een laptop, dan is de keus ook een MacBook - en géén PC ding.

Windesheim School of Education... wordt eens wakker!

12 september 2010

√(½π)÷e² ≥ 2∙μ


Ja, dit is waarschijnlijk een blog met de meest waanzinnige titel ooit. En waarschijnlijk is het nog grote onzin ook. Maar daar gaat het dus niet over, het gaat wel over het feit dat ik nu eindelijk in staat ben om snel eenvoudige formules te typen.

Voor de meesten zal het maken van correcte formules allemaal worst zijn, maar voor wiskundigen geldt dat ze het er correct uit willen laten zien. Als je naar een willekeurig wiskunde boek kijkt dan zijn daar een aantal zaken die op zouden moeten vallen.
  • variabelen zijn cursief
  • rekenkundige bewerkingen hebben relatief grote symbolen
  • machten worden weergegeven als kleinere tekens in een soort 'super' schrift
  • Er zijn allerlei symbooltjes die allen een speciefieke betekenins hebben
Voor het betere werk heb ik inmiddels LaTeX-it gevonden, een pracht van een opmaak gereedschap. Voor het eenvoudige formule werk zoals f(x)=½x³-2x²+6 [LaTeX] f(x)=\frac{1}{2}x^3-2x^2+6[/LaTeX] of sin(π-α) [\sin ( \pi -\alfa )[/LaTeX]
is dat vaak helemaal niet nodig en soms kan het ook niet eens worden gebruikt. Op mijn iMac toets ik [Alt]-[v] en ik krijg mijn √ wortel-teken en dan zijn er nog wel een paar toetscombinaties. Daar kan ik toch helemaal niet mee uit de voeten, menig ander ook niet.

Dus meneer van Hoesel wordt muzikaal en gaat met Joekelille spelen. Na anderhalve dag komt er dan ook een hele mooie compositie uit: Een alternatieve toetsenbord indeling die, naast alle normale en accent letters ook de meest voorkomende wiskundig symbolen huisvest. Met één klik op het 'rood-wit-blauwe' vlaggetje boven aan mijn beedlscherm schakel ik over van 'nederlands' naar 'wiskunde' en componeer ik de meeste wiskundige expressies, zonder ooit uit te hoeven wijken naar een LaTeX editor. Zo typ ik gemakkelijk algebraïsche uitdrukkingen zoals de propositie P⊻Q ⇔ (P⋁Q)⋀¬(P⋀Q) of een bewering over meetkundige figuren zoals: "in ▵ABC geldt ∠A+∠B+∠C = 180°".
Eén van de mooie opties (vandaar de 'option'-toets, of ook wel Alt) is de toets combinatie Alt-/. Noem hem maar de 'niet'-toets van 'niet-gelijk' of 'niet-element-van' of 'er-is-niet'. De toets combinatie zorgt dus voor de wiskundige symbolen met de schuine streep er door. Een 'niet-groter-dan' is dus een 'groter-dan' voorafgegaan door de 'niet'-toets. In de praktijk: [ALT][/]+[Shift][.] (let wel, het 'groter-dan' zit boven de punt. of en

Ik zal me nog eens gaan beraden of ik dit ook voor een PC ga doen.

9 september 2010

Terug van 'weg geweest'

Al geruime tijd ben ik aan het stoeien met de gedachte om mijn eigen web-site op te zetten. Dat kost veel tijd en moeite, vooral de wijze waarop ik het hebben wil... En zoals gewoonlijk is dat eigenlijk altijd teveel, te groots, te complex en blijft het dus bij jaren puzzelen, denken, kleine probeerseltjes en zo meer.
Eén van de zaken die er op zouden moeten komen is natuurlijk een blog. Niet dat het iemand uit zal maken wat er op staat maar dat boeit mij op dit moment even niet. Deze blog zou onder andere een verslag zijn van mijn vele ervarigen die ik opdoe als ik op onderzoeks pad ben. En ik heb ondertussen al heel veel onderzocht, allemaal bagage die ik mee neem in mijn leven.
Zo, wat heb ik zoal afgelopen weken onderzocht
  • PDF bestanden dynamisch genereren
  • JavaScript routines zoals jsMath voor het mooi weergeven van complexe wiskundige formules
  • PHP - maar dat was voor een heel ander projekt
  • Moodle - daar moet ik nog eens verder in duiken, en hopelijk komt versie 2.0 spoedig
En dan nog wat andere zaken die afgelopen week weer zijn begonnen: Studie

Ik zal toch wat vaker hier terug moeten komen, merk ik want het is allemaal teveel om op te noemen. Ik zal het dus in kleine stapjes moeten doen. Het is jammer dat ik het na mijn voorjaarsvakantie in 2007 niet meer heb opgepakt, er zijn zo veel leuke en mooie dingen gebeurt op school en in mijn studie... Nou ja, toch maar proberen dan!

Gevorderd Lid


Yay! ik ben bevorderd van 'vast lid' naar 'Gevorderd' met mijn 100ste post op het WiskundForum.nl. Een verzoek om TapaTalk op het forum te plaatsen. Ik heb nu 2 pie-tjes achter mijn naam