15 september 2010

ICT hulpmiddelen


Voor mijn opleiding bij Christelijke Hogeschool Windesheim moet ik een aantal opdrachten uitvoeren voor de module ENWI-ICT1. Het gaat om een eenvoudige Excel opgave en het maken van een fatsoenlijk ogend Word document met wat wiskundige formules er in.

Degene die mij een beetje kennen weten dat dàt er bij mij niet in gaat. Zodra er Micro$oft aan te pas komt is het per definite fout, ja, meneer van Hoesel is een echte (kritische) Apple aanhanger. Er komt géén Micro$oft op mijn computer - en ook geen Flash! Waarom zou ik? Er zijn voldoende alternatieven om uit te kiezen, onder andere iWork met prachtige paketten als Pages, Numbers en Keynote.

Ik vind het dan ook héél storend dat een opleidingsinstituut het digitale formaat voorschrijft waarin het gemaakt moet worden. Gaan ze ook voorschrijven of ik het met een Parker-pen schrijf of met een Waterman, links of rechts (on-)handing. Het gaat toch om het resultaat ?

Als het niet om het resultaat gaat, maar om vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van ICT-hulpmiddelen binnen het vak als docent-wiskunde, dan is ook dan nog de vraag of het per-sé op een Windhoos-bak moet... Lesmateriaal ontwikkelen doe ik veel liever, beter, sneller en creatiever op mijn iMac. En het argument dat de leerlingen op een PC werken en niet op een Mac is ook zeker niet steekhoudend.

Op steeds meer scholen duiken de iMac-jes op en als een school een pedagogisch/didactisch verantwoorde keuze maak omtrent een laptop, dan is de keus ook een MacBook - en géén PC ding.

Windesheim School of Education... wordt eens wakker!

Geen opmerkingen: